Betong - Hjemmelaget betongpynt til terrassen - Vårforberedelser (2)

Selv ikke når jeg kom hjem etter å ha testet ut en haug med betongting sammen med Connie, klarte jeg å la være, så i høst måtte jeg til igjen med enda noen betongprosjekter. Her kan du se forrige innlegg på betong.  Vi hadde akkurat brukt masse tid på å lage uterommet koselig, og endelig var det tid for å få på plass litt pynt.   



Igjen blandet jeg opp betong fra Rayher, men denne gangen sørget jeg for at den ble litt tørrere enn det vi har blandet tidligere (ved å ha i  litt mindre vann). Som tidligere nevnt  kan man kjøpe betong i ulike størrelser, 1 kg, 2,5 kg eller 9 kg - alt etter som hvor mye du skal lage. Den finner du her. For dette prosjektet må man nok ha den store bøtta på 9 kg, da det går med endel. Alt du trenger å vite om blandingsforhold står på boksen, men vi endte opp med å blande på frihånd til passe konsistens. Det gikk fint det også.



Denne gangen brukte jeg melkekartonger i ulike størrelser for å lage lysestaker som skulle stå ute. For å lage plass til te-lyset brukte jeg telys som "form" og la noen steiner oppå slik at det ikke skulle presses opp igjen av betongen. Siden det var litt utrygt for regn, satte jeg de under tak for å tørke. Etter et par dager var de ferdige, og for å pynte litt ekstra på de limte jeg på noen hjerter og strjerner jeg hadde støpt opp tidligere. Disse ble laget med betong blandet med maling, noe som  lagde  en fin kontras i fargene på betongen. For å endre farge kan du bruke Patio Paint som du finner her. Bland inn til du synes fargen er sånn du vil ha den, husk at den blir litt lysere når betongen tørker.

NB. Melkekartongene kan bule litt pga. betongen som presser på fra innsida, så om du vil ha de helt rette, så må man lage et stativ å støtte de opp i. Husk også at formene man bruker må pensles med matolje før man har i betong, slik at det er lettere å få de utav når det er ferdig. 




Patio Paint - Black, outdoor paint

I tillegg lagde jeg enda noen skåler for å ha ute. For inspirasjon:




You May Also Like

0 kommentarer