Marsipankake 60 år

Kaketid er det vel strengt talt hele året, men nå i mai og utover i sommer er det ofte litt ekstra med både konfirmasjoner, dåp, bryllup og bursdager. Jeg vil derfor dele ei kake jeg lagde nå for litt siden med dere, i håp om at det kan inspirere, samt noen tips om hva som ikke er så lurt.

Jeg har en båtglad far, og i den forbindelse forsøkte jeg å lage temakake med sjø og båtliv som utgangspunkt. Dette ble resultatet:   


Den første utfordringen var å lage en modell av en båt i 3D - ikke noe jeg har spesielt god trening i, men siden jeg ikke hadde en form for dette formålet var det bare å prøve seg fram. Det ble endel utkast, men tilsutt kom jeg nære nok bildet jeg hadde av en Saga. Jeg brukte hvit marsipan fra Hobbykunst som ''leire'', men tror kanskje hvit fondant hadde egnet seg bedre, da den er seigere og litt tettere. Når båten var ferdig lagde jeg roser, blader, brygge og litt smådetaljer som mennesker, fendere, tau mm. Så begynte jeg å fargelegge pynten. Jeg tok utgangspunkt i rød, blå, grønn og gul Icing farge og blandet meg fram til farger jeg likte og trengte. Båten fikk sine karakteristiske detaljer, og bladene fikk en fin okergrønn farge.




Videre hadde jeg en ide om at jeg skulle lage en kombinasjon av gelekake og marsipankake. I etterpåklokskap kan jeg fortelle at dette fungerer dersom kaka skal spises samme dag, evt. til nød tidlig dagen etter om den lages sent på kvelden. Vannet fra geleen påvirker nemlig marsipanen, og trekker etterhvert igjennom. Det hjalp heller ikke at vi kjørte en to timers tur med kaka før vi var framme, med det resultat at båten hadde "lagt fra kai" og styrmann hadde falt over bord. Livredding ble løsningen, samt litt lengre fortøyningstau (har ikke bilder av dette). Nestegang kommer nok ikke kaka til å bli montert før vi er framme. Jeg tror også det blir noe annet enn gele til vann, om det skal kombineres med marsipan. Evt. at marsipanene forsegles med sjokolade eller noe på en eller annen måte på undersiden. Et annet tips er at marsipan/fandant-kaker MÅ LAGRES I PAPPESKE. Den trekker til seg fuktighet, sånn at det ikke kondenserer på kaka og gjør den våt. 




Jeg kombinerte to typer rosa fondant/marsipan for å få en spennende kontrast på blomstene. Bladene ble stanset ut av dette utstikkersettet. Øvrig utstyr som marsipanspatel for å glatte overflaten og 




You May Also Like

0 kommentarer