Armbånd - Kork & Makrame


Makramearmbånd er en av de nye tingene jeg har testet ut i det siste. Her har jeg kombinert skinnliknende tråd og korkbånd fra Rayher, to ulike materialer. Utrolig artig å jobbe med ulike materialer! For å lage dette trenger du i tillegg en lås. Her finnes det både i messing- og sølvfarge sånn at du får noe du liker selv. 


For å komme igang har jeg klipt til kork i lengde som passer til håndleddets omkrets - enkelt mål. Men når det kom til skinnreima er det litt mer vrient å estimere, så her kan det være lurt å ta litt ekstra. Jeg brukte 3x lengden av korkbåndet og det holdt bare til halvveis på korkbåndet. Det er bredden på korken i midten som avgjør hvor mye ekstra du må ha. Til dette båndet må man i alla fall ha 6x lengden på korkbåndet. Under ser du hvordan jeg har festet skinntråden inni korkbåndet. Dette ble limt med lynlim fra UHU (GENIALT!) og limt inni låsen.



På bildet over ser du hvordan man knyter en halv macrame-knute. For å lage den andre halvdelen gjør man knuten motsatt vei.Om du ikke kjenner knuten, så ta et raskt søk på youtube, så finner du demo.


For kort tråd, hva nå? Jeg endte opp med å legge inn to nye tråder i ytterkant lags med koren på hver side, og knøt så noen makrameknuter for å låse de nye trådene. Etter 5-6 knuter, byttet jeg om, og begynte å knyte med de nye, mens de gamle ble forankret under et nytt sett med knuter, før jeg klipte de. Morsomt å lage for dette gikk raskt :)



You May Also Like

0 kommentarer