Betong - lysestaker med stjerne og kobber



Jula nærmer seg og for noen er man i gang med de hjemlagde julegavene. Denne bloggposten tenkte jeg derfor kunne være til inspirasjon for årets gaver.

Jeg har laget stjernelysestaker i betong,   og belagt de med kobber inni. I tillegg minner jeg om et av mine tidliger innlegg hvor vi lagde bokstaver. I dette innlegget står det også mye om teknikk ved betongstøping, som for. eks dette med å pensle innsiden med olje eller om man vil tilsette farge i betongen.

Så hvordan har jeg laget disse? Jeg klipte av toppen av to brusbokser, for så å lime to stjerner på innsiden av boksen. Så pensler jeg de med olje, mikset betong i henhold til informasjonen på boksen og fylte oppi litt forskjellig nivå i de to boksene. For å lage et nedsunken felt for lysene fyllte jeg to plastkopper med stein,  og klemte de på plass.  I etterpåklokskap burde jeg hellt ut overskytende olje, for jeg tror dette har blandet seg i betongen og gjort sokkelen litt sprø/porøs.

Når jeg skulle ha de ut av boksen rev jeg av strimler rundt og rundt- superenkelt å få ut igjen,  men ikke så lett å bruke igjen siden jeg hadde limt stjerne inni.

Inni dekorerte jeg de med bladmetall. Dette ble festet med tilhørende lim for så å bli lakkert etterpå. Dette er viktig for å få en holdbar løsning😊

Ønsker alle ei fin kreativ mørketid.




You May Also Like

0 kommentarer