Korknisse - enkel og rask å lage


For å lage denne nissen har jeg kjøpt inn trekule og en pakke med Rayher sitt korkstoff, samt litt filt. Heldigvis hadde jeg litt ull liggende, så da lagde jeg meg også litt hår og sjekk. Om du ikke har det, kan man foreksempel bruke litt av "Ull snor med strie" og rive denne litt fra hverandre. Lim som limer ulike typer materialer finner du her og filt finner du her. Dobbelt sytrå og nål hadde jeg liggende.

Begynn med å tegne opp en passe stor sirkel på baksiden av korkstoffet. Jeg brukte vel  en diameter på 23-24 cm. Lua lagde jeg ved å klippe ut en trekant, hvorav den ene kanten var 1 cm lengere enn omkretsen på trekula. Jeg har brukt en kule med diameter på 2.5 cm. Høyten bestemmer du selv, Test med papir for å lage mal, og brett som et kremmerhus.

For å lage nissen tråkler du rundt korkstoffet med ca 0.8-1 cm lange sting. Bruk dobbelt tråd. Snurp sammen til en sekk og fyll den med vatt/litt ris/ noen steiner eller det du måtte ha for hånden, slik at den får både volum og litt tyngde. Lim på skjerfet som du har klippet ut fra vattstoffet. Mitt var 1,2 cm bredt og 12 cm langt. Tilpass etterhvert, og klipp frynsene etter montering. Lim på lua med ull inni, på trekula, for så å lime trekula på kroppen. Skjgg kan du montere tilslutt. Så tegner du/maler du på ansiktet tilsutt.

En litt annerledes nisse som jeg tror passer veldig godt i dekorasjoner med bark, kongler og bar, eller for seg selv på et bord.

Lysestakene i bakgrunnen finner du i dette blogginnlegget.

You May Also Like

0 kommentarer