Shabby chick - Perfect Home lampe blir fornyet


Som nevnt i forrige blogginnlagg lovte jeg å teste ut den nye Kreative Betongpastaen fra Rayher også på metall. Er det virkelig så enkelt her også, som det var på glass? Svaret er JA! :) 

Og den lille pakka med betong er også ganske drøy, så den holder nok fremdeles til mange prosjekter - stort pluss. Jeg har hatt ei nydelig Perfect Home lampe stående i lang tid, uten at den har fått den hedersplassen den fortjener. Hvorfor? Ganske enkelt fordi jeg gikk lei av brunt og byttet stil til toner i grått og røft treverk (ikke veldig orginalt da, siden det er inn alle steder - men trives godt læl). 


Etter en runde med støvklut og såpevann tok jeg fatt på fornying av sokkelen. Den fikk et tynt lag med betongpasta i første runde, for å se hvordan heften var til underlaget. Det ble veldig bra, så når det hadde tørket var det bare å gå igang med å dekke hele foten med pasta. Svamp viste seg å være mest praktisk, med litt hjelp av en pensel til kriker og kroker. Se evt. forrige blogginnlegg for ekstra info. 

Som dere ser på bildene bruker jeg alltid hansker når jeg jobber med betong. Viktig sikkerhetstiltak, for betong er ganske basisk, og kan irritere huden. 


Slik ble strukturen etter ferdig behandling med både betong og de to lasurene som følger med:



Jeg valgte å legge på både den mørke og lyse, men ble i etterkant litt betenkt når jeg fikk montert glasskuppelen. Jeg var litt spent før jeg begynte, for ville fargen på betongen kollidere med de brune i tonene i kuppelen? Det er litt vanskelig å få fram på bildene, men for meg så ble det litt kræsj med den kalde betongfargen og det brune glasset, vist på bildet rett under, med høyt kubbelys. 


For å løse dette, valgte jeg å finne fram den hvite kalkmalinga jeg har fra før. Ved å tynne denne litt med vann og påføre med svamp, beholdt jeg litt av betongfargene, men lysnet den samtidig såpass mot hvit, at fargene passet bedre sammen. Det ferdige resultatet er vist på bildet under :)







You May Also Like

0 kommentarer