Ugler i mosen - Knabetong



Sommeren står for dør, og for de som er glad i sol, sommer og hage er det nå tid for å pynte og kose seg så fort sola smyger seg fram. Jeg har ikke store hageflekken, men synes det er gøy å finne på noen sprell like veld. Denne gangen ble det jammen meg "Ugler i mosen", i en mer konkret betydning enn ordtaket som tilsier at her er det noe feil. For å få til å lage ugler valgte jeg å benytte Rayher sin Knabetong. Knabetong er et artig produkt og ganske nytt hos Hobbykunst. Rayer er produsent, og du finner du i nettbutikken her.

Som tidligere nevnt i innlegg om betong minner jeg om at det er viktig å beskytte huden og bruke hansker. Ender du opp med å få mye betong på fingrene, så vask godt med vann sånn at du unngår irritasjon over tid - om du jobber mye med det. 

På posen er det angitt blandingsforhold, men min erfaring er at man gjerne må ha litt mer vann enn det som står. Risikoen man tar med å ha for mye vann er at betongen kan bli noe svakere. Ellers er min erfaring at man må kna betongen sammen med fingrene, for det blir for tungt å røre det ut med sleiv. 







For å få litt hjelp med fasongen på ulga, samt at gjør produktet lettere har jeg valgt å benytte ei isoporkule inni ugla. I tillegg valgte jeg å ta hele produktet inn i en blank pose for å lettere klare å forme betongen utenpå kula. Selv om det heter knabetong, er den mindre fleksibel enn tradisjonell leire. Likevel hefter nye klumper med betong som settes på utrolig godt til den allerede formede betongen. Det eneste man må være obs på er brukstiden på selve betongen. Det er ca en time, men det er lurt å innstille seg på kortere tid, også heller blande opp masse i flere omganger dersom man skal lage mye. 




Når ugla var ferdig formet, klappet jeg en klump betong helt flat på en plastpose, og benyttet en liten kniv til å skjære ut vingene. Nebb, føtter og øyne ble trillet til utenom. Produktet størker relativt fort, så allerede dagen etter var den klar til og plasseres ut. Har du lyst til å dekorere den videre kan du benytte deg av kalkmaling fra Rayher.





Ønsker alle en kreativ sommer. Se tidligere innlegg med knabetong her

You May Also Like

0 kommentarer